fbpx
Mlekpol na targach POLAGRA 2025 o globalnych ambicjach polskiego mleczarstwa
Opublikowany 25.09.2025

O realizacji strategii międzynarodowej ekspansji handlowej i wyzwaniach z nią związanych mówiła Małgorzata Cebelińska, Wiceprezes Zarządu Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol, podczas debaty „Lokalne korzenie, globalne ambicje – jak eksport otwiera nowe rynki” na targach POLAGRA 2025.§1

W swoim wystąpieniu Małgorzata Cebelińska podkreśliła znaczenie strategii dywersyfikacji w budowaniu silnej pozycji sprzedażowej Mlekpolu zagranicą – Spółdzielnia około 30% swojej produkcji kieruje obecnie do ponad 100 krajów świata. Mimo że dla firmy głównym rynkiem eksportowym nadal pozostaje Europa, mocno rozwijana jest też sprzedaż produktów Mlekpolu w państwach bałkańskich oraz na rynkach wschodnich. Coraz większe znaczenie zyskują również kraje Azji Południowo-Wschodniej, do których Mlekpol dostarcza przede wszystkim produkty z długim terminem przydatności.

Małgorzata Cebelińska wskazała ponadto na czynniki decydujące o sile konkurencyjnej firmy na rynkach zagranicznych. Podstawą międzynarodowego sukcesu Spółdzielni jest stabilna baza surowcowa i potencjał dwunastu nowoczesnych zakładów produkcyjnych. Zaznaczyła również, że w najbliższych latach o eksporcie polskiej żywności będą decydować przede wszystkim uwarunkowania zewnętrzne i kosztowe.

q– Kluczowe są umowy handlowe zawierane przez Unię Europejską z USA, krajami Mercosur oraz Ukrainą. Równocześnie Europa mierzy się z wyższymi kosztami energii niż wiele państw spoza UE oraz ze znacznymi, wciąż rosnącymi kosztami różnorakich regulacji. Aby utrzymać przewagę, branża potrzebuje stabilizacji i przewidywalności otoczenia regulacyjnego, które zapewnią jej możliwość dostosowania się do zmiennych warunków rynkowych i zachowania rozsądnych kosztów – dodała.

Powrót
Mlekpol